شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تدوین استراتژی تکنولوژی نیروگاه‌ها در شرکت برق و انرژی صبا: یک مطالعه موردی
کد مقاله : 1007-IMB
نویسندگان
عظیم زارعی1، داود فیض1، بهنام حسن نژاد *2
1استاد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان
2بهنام حسن نژاد حسن نژاد دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. 0000-0003-3806-1821
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تدوین استراتژی تکنولوژی در شرکت برق و انرژی صبا انجام شد. روش تحقیق ترکیبی (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی با مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان صنعت تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی با توزیع پرسشنامه میان 191 نفر از کارکنان شرکت صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی تک‌ نمونه‌ای و فریدمن تحلیل شدند .نتایج نشان داد که پنج مؤلفه زیرساخت‌های عملیاتی، طراحی محصول، دانش فنی، فرآیندها و پشتیبانی اطلاعاتی بر تدوین استراتژی تکنولوژی تأثیر معناداری دارند. اولویت‌بندی این عوامل به ترتیب اهمیت عبارتند از: زیرساخت‌های عملیاتی (با میانگین 3.86)، طراحی محصول (3.78)، دانش فنی (3.71)، فرآیندها (3.42) و پشتیبانی اطلاعاتی (15/3). یافته‌های این پژوهش می‌تواند به مدیران شرکت صبا در تدوین استراتژی‌های تکنولوژی هوشمندانه و همسو با اهداف کسب‌وکار کمک کند. همچنین، این مطالعه چارچوبی برای تحقیقات آینده در حوزه مدیریت فناوری در صنایع انرژی ایران ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
استراتژی تکنولوژی، شرکت برق و انرژی صبا، زیرساخت‌های عملیاتی، طراحی محصول، دانش فنی
وضعیت: پذیرفته شده